Tips från coachen

Är du ledare i ditt liv? Övning eller hjälpreda

Nummer 1 – Klargör ditt mål

Skapa dig  en klar bild över vart du vill komma eller uppnå.

Nummer 2 – Rör dig framåt

Börja gå. Det är inte helt ovanligt att man planerar sönder sig, i förhoppning om att man skall ha gjort den ultimata planeringen. Ärligt talat det kommer inte att hända, det finns ingen superplanering som har löst alla problem eller bekymmer som kan uppstå i förväg. var bara klar över vart du vill och lita på att du löser dom problem som kan uppstå på resans gång. 

Nummer 3 – Disciplin 

Ibland måste man göra lite obehagliga, otrevliga, jobbiga saker för att nå det resultat man vill, man får inte bra kondition genom att sitta och tänka på det, man måste faktiskt ut och röra sig och det kan vara lite otrevlig i början. 

Nummer 4 – Var snäll mot dig själv

Förändringar sker bitvis, ibland tappar man fokus, ibland har man inte ork eller lust, ibland kan fastna i andra(s) omständigheter. Slå inte ihjäl dig själv för det. Notera starta om eller forsätt där du var. Ta en paus skäm bort dig lite för att hitta nya krafter. 

Nummer 5 – Feedback

Som jag skrev i mitt inlägg feedback eller misslyckande går det åt skogen? Blir det inte som du vill? Deppa inte ihop, det är bara feedback eller återkoppling på att du kanske skall göra det annorlunda.  

__________________________________________________________

Övning för att bli framgångsrik

Här kommer en övning från inlägget om att vara framgångsrik som du kan läsa här övning kommer  från Tony Robbins en annan mycket framgångsrik människa. 

1.Passion –  Skaffa dig en passion detta är en förutsättning för att lyckas i att bli framgångsrik

2. Tro – En egenskap sm framgångsrika människor har är att de har en orubblig tro på det som de gör

3. Strategi – Organisera din framgång lägg upp en plan för hur du skall nå ditt mål

4. Värde – Vad är viktigast i ditt liv? Vad har du för värderingar? Finns det konflikter? 

5. Energi – Har man ingen energi så händer ingenting, Hur skapar man enegergi? Mat och motion är 2 enkla sätt att skapa energi. 

6. Tillsammans – Det finns inget som är så viktigt för oss människor som att vara tillsammans, att vara framgånsrik och vara ensam är inte så kul. 

7. Kommunikation – Hur vi komminucerar med andra är grunden till allt. Lär dig konsten att komminucera

___________________________________________________________________________________________________________________________________
Vad har du för drömmar? 
Har du tappat bort dig? Läste du mitt inlägg om drömmar? Här kommer en liten lätt men ack så bra övning man kan göra för att ta reda på vad man drömmer om. Som vanligt så är det fram med en penna och ett papper en lugn stund för dig själv på en halvtimma till en timma. Fundera på följande frågor/påstående och skriv ned det som kommer in i huvudet. 
Om du vann 100 miljoner idag vad skulle du ägna morgondagen åt då? 
Vad skulle du göra om en månad? 
Vad skulle du göra om ett år?
Vad skulle du göra om 10 år? 
_____________________________________________________________________________________________
SMARTA  mål    

 

Specifikt – Sätt så detaljerat mål som du kan. 

Mätbart – Jätteviktigt om du inte kan mäta ditt mål så är det ingen idé att sätta det. Du måste kunna veta när du har uppnått det du förutsatt dig 

Allvarligt – Som jag skrev igår så är det ingen idé att sätta mål som man inte riktigt tror på eller är beredd att vara lite obekväm för att nå.

Roligt – På samma sätt som att det behöver vara allvarligt behöver du också känna dig utmanad och verkligen längta eftera att uppnå ditt mål

Tidsatta – Det bästa är om man kan sätta en dag och gärna ett klockslag tex. Omsdagen 21 januari klockan 13:00 skall jag…….

Adresserat – Tala om för världen eller i alla fall dina närmaste vad du vill uppnå. På så sätt så ger du målet kraft i en yttre påverkan.

_______________________________________________________________________________________________

Veckoplanering

Varje söndag innan jag går och lägger mig brukar jag titta igenom veckan som kommer. Detta fungerar väldigt bra för mig. På det här sättet så håller jag koll på mig själv så att jag fokuserar på det som jag vill uppnå i framtiden och inte fastnar i omständigheter. 

  • Vilka möten har jag? 
  • Vad behöver jag få gjort? 
  • Vilka mål skall jag jobba på? ( långsiktiga) 
  • På vilket sätt ligger min veckoplanering i linje med mina stora mål? 
  • Skall jag ändra på något? 

Varje fredag brukar jag stämma av hur min vecka har varit med ett par frågor av denna typen.

  • Har jag gjort det jag har planerat?
  • Om inte varför? 
  • Vad har jag gjort för att styra mot mina mål? 
  • Har jag fastnat i omständigheter? 

____________________________________________________________________________________________

Tro, attityd, handling och resultat

Din tro skapar din attityd som gör att du handlar därefter och får dom resultat du tror på. Får du dom resultat du vill eller skulle du vilja ha andra resultat? Så här funkar denna övningen. 

Sätt dig ned och fundera över ett specifikt område i ditt liv där du inte har dom resultat som du skulle vilja ha eller ett område där du har resultat du vill ha.  Skriv ned allt du kommer på. 

TRO

Börja med att fundera på vad din tro är inom detta område, vad tror du om dig själv. Är du självsäker? Känner du att du behärskar det till fullo? 

ATTITYD 

 Vad skapar detta för attityd hur är du i dom här situationerna? Är du självsäker? Osäker ? Vad sänder du för signaler? Till dig själv? Till andra? 

HANDLING

Vad skapar din attityd för handlingar? Gör du det du gör fullt ut?  Nöjer du dig med att prestera på 60 eller 75 % nivå ? Står insatsen i proportion till det förväntade resultatet? 

RESULTAT

Vad får du för resultat ? Är du nöjd med ditt resultat? Kan du påverka det genom att tänka igenom din tro, attityd och handling ? Börja om från början med nya insatser. 

____________________________________________________________________________________________

Vad vill jag?

Här kommer en övning som man kan göra för att ta reda på vad man egentligen tycker bäst om att göra.

Sätt dig bekvämt, ta fram penna och papper. Börja fundera på när du senast upplevde att tiden flög fram 

  • Vad gjorde du då?
  • Hur var ditt sinnestillstånd?
  • Var det andra människor där?
  • Var du ensam?
  • Var var du? hemma? På jobbet? Någon fitidsaktivitet?
  • Hade du kul? Eller var du bara djupt koncentrerad?

Skriv ner svaret på frågorna och läs sedan igenom det och fundera på

  • Hur ofta händer detta?
  • Vill jag att det skall hända oftare än vad det gör?
  • Vad kan jag göra för att utsätta mig för detta mer?
  • Kan jag ta hjälp av andra för att uppnå detta?

Detta är ett mycket enkelt men kraftfullt sätt att börja bli medveten om vad man är ämnad för att göra. Något som man inte alltid har koll på eller har glömt bort.