Hur går det på Saab och hur ser vi framåt?

Satt och funderade på hur det skall gå på Saab och lekte med lite olika scenarion. Hur jag än vände och vred på det så kom jag fram till att det är många människorsaab2 som kommer att fara illa. Om man jobbar och har byggt sitt liv kring sitt arbete och det plötsligt rycks undan för en, slut, borta, finito. Har man då inte haft anladning eller lust att fundera kring vad man vill göra med sitt liv så har nummerlappen definitivt kommit upp. Hur lätt är det att göra det på ett avkopplat och kreativt sätt när man sitter där nyvarslad? Inte så lätt tror jag. 

Jag tycker det är svårt att lägga någon värdering i varför det har gått som det har gått, om det är GM´s fel eller inte,jag har helt enkelt inte tillräckligt kunskap i ämnet. Det som är viktigt är inte att hitta syndabockar utan jag tror att det viktigaste just nu är att se om det är möjligt att rekonstruera bolaget och blicka framåt. För just det ”blicka framåt” tror jag är ett mantra som vi alla skall skaffa oss i dessa dagar. Ju mer vi sitter och tycker att allt är skit ju mer skit är det. Om man iställer frågan sig: Vad är möjligt nu ? kommer man att hitta mer kreativa lösningar. 

Till er som läser detta och tänker ja det är ju lätt att säga vill jag bara meddela att det är inte svårare att tänka positivt än negativt. Jag lovar 😉 

Peter

5 svar till “Hur går det på Saab och hur ser vi framåt?

  1. Hej Peter!

    Jag ville bara fråga en sak, tycker du staten ska ta över ägandeskapet? Jag tycker Rainfelt mm gör helt rätt att säga nej, det är inte av statens intresse att äga saab. Vad händer nästa gång ett företag går dåligt? Tar staten över detta nu så kommer det att bli ringar på vattnet och alla företag kommer att säga att: Ni tog ju över saab, nu får ni hjälpa oss också.
    Det är tragiskt att det gått så här långt och Gm har kört saab i botten (för länge sedan) Nu är det många intressenter och jag hoppas att det blir svenskägt igen. Det är inte första gången de är botten.

    Kramis

  2. Jag håller med dig helt och hållet, staten kan inte, skall inte ta över Saab av den anledningen som du nämner med att om man gör det för Saab varför inte för någon annan. Då är man inte i en svår nedåtgående spiral. Rekonstruktion är det bästa i detta läget, bort med GM. Tittar man på amerikansk bilindustri senaste 5 till och med 10 åren så har dom ett förskräcklig ”trackrecord” Såg en intervju med Al Gore som var mycket förvånad över bilindustrins tillkorta kommanden. Han menade att alla bilföretag i övriga världen ligger 10 år före de amerikanska.

    Jag är övertygad om att Saab med svenskt styre kan bli vinstgivande igen. Det kommer att ta tid men det kommer att gå.

    Många kramar till dig
    Peter

  3. Saab är och har varit , alldeles för liten aktör på bilmarknaden , med dålig lönsamhet. Upplivningsförsök på SaaB är totalt bortkastat. Att snabbt istället hitta andra alternativ för att ge folk arbete borde vara prio 1.Låt IKEA ta över SAAB och ta fram en folkbil – –eldriven. 🙂
    Mvh
    Åke

  4. åke!

    Låt en Ikea ta över och ta fram en folkbil 🙂 Underbart! jag vill att SAAB skall finnas kvar då jag har varit SAAB ägare i många år gillar deras bilar 😉

    Peter

  5. Börje Olsson

    Peter,
    Det bästa som kan hända för SAAB har just hänt. Det tog för lång tid att bli av med GM och Victor Muller har bevisat att han klarat av att hitta rätt finansiering, vilket Königsegg aldrig skulle ha klarat. Svenskt ägande är helt ovidkommande för framtida produktion. Det är dags att förstå att kinesisk finansiering eller ägande, räddar verksamhet i Sverige under överskådlig framtid. Hur kan jag säga detta, jo, jag bor och arbetar i Kina sedan 10 år och kineserna, som har råd att köpa kvalitetsbilar, köper aldrig ett lokalt märke. När Volvo köptes av Geely så sa många av mina kinesiska vänner att nu kan man inte köpa en Volvo om produktionen flyttar hit. Detta vet Geely och som vi nu ser stärks huvudkontoret i Göteborg och så även produktionen för Europa och USA. Att det blir lokal produktion i Kina för den lokala marknaden är naturligt och genererar kapital tillbaka till Volvo Sverige för utveckling och europeisk produktion. Det är patetiskt att se Fords reklam över bilar som stoppar automatiskt vid hinder. Varför, utvecklat av Volvo och sedan åker Ford snålskjuts på detta. Samma sak med SAAB. GM har under åren sugit ut svensk teknik och implementerat i sina egna system. SAAB har haft massvis av innovativa lösningar för bilar, troligtvis fler än Volvo men aldrig fått full ”payback” för detta. GM lär fortfarande glida vidare ett tag på SAAB:s kunnande. Hoppas bara att Antonov kommer in SAAB snarast och att någon kinesisk tillverkare köper in sig. Pang Da i all ära men det behövs även en biltillverkare som kommer in i bilden, liknande Geely för Volvo. Det är intressant att följa de stora tyska märkenas nervositet över att kinesiska ägare tagit över Volvo. Mercedes, Audi och BMW har sammansättning av bilar i Kina men detta sker i samarbete med en kinesisk tillverkare och således skall båda parter ha sin del av varje såld bil. Detta blir väldigt dyra bilar för köparen och kan Volvo behålla sitt varumärke så blir det en billigare bil, eftersom det fortfarande är ett ”svenskt” märke även om det är ägt av Geely, och därmed en överlägsen konkurrent till de tyska märkena. Samma sak för SAAB, det gäller bara att hitta fabrikanten här i Kina så att det blir volymförsäljning och att då kan det sedan kan skyfflas kapital tillbaka till Trollhättan för utveckling och tillverkning för vår marknad, Europa och USA.
    Go for it SAAB.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s